Intervju med Dan Johansson, spelskapare

Möt Dan Johansson, mannen bakom äventyrssviten Sylfens vrede, långvarig Eon-skribent, rollspelare och numera också spelskaparen bakom monstergeneratorn som går att hitta i Monster i Masona.

Hur kom du i kontakt med Sagospelet Äventyr?

Min spelförening hade vid den tiden en rätt så välbesökt webbsida på nätet som hette (och fortfarande heter) stank.nu, där vi la upp både egna alster och artiklar från diverse gästförfattare. Daniel som skriver Äventyr hade länge varit aktiv skribent hos oss med digitala versioner av sitt fansin Weird Quest, och så småningom hamnade både en tidig version av spelet Äventyr och en målarbok där.

Berätta lite om hur arbetet med ditt bidrag till Monster i Masona gick till.

Redan när min dotter var liten brukade vi roa oss med att göra olika tabeller där man kunde slå tärning och sedan försöka fantisera ihop olika saker att rita. Det kunde till exempel vara olika kroppsdelar på ett djur, eller färger. Sedan en kväll, långt senare när vi båda fastnat för Äventyr, kom vi att börja på en tabell för att rita av framslumpade monster. Därifrån kom det sig naturligt att utöka tabellerna och kombinera dem med regler från Äventyr för att göra ett eget ”monsterlaboratorium”, där man antingen kan slumpa fram monster till Äventyr, slumpa fram manus för monster att rita av, eller båda.

Vilka erfarenheter har du av rollspel sedan tidigare?

Jag började med rollspel som tioåring, när jag fick min första Drakar och Demoner-box (den svarta). Sedan rullade det på, och intresset utvecklades i vår spelförening som fick stöd både från SVEROK och Studiefrämjandet. 1997-98 nån gång började jag skriva spel på frilansbasis, och sedan dess har jag arbetat med rollspel på 100% i omgångar på dåvarande Neogames, men även fortsatt på frilansbasis i olika utsträckning.

Hur är det att jobba med rollspel?

Kul förstås, men som med alla andra jobb ordentligt tidskrävande. Det finns inget bra svar på frågan egentligen. Då jag pysslat med detta professionellt i över 20 år nu har jag upplevt det mesta, bra tider såväl som ypperligt tuffa.

Har du några tips till den som vill försöka skriva rollspel själv?

Till att börja med: ”Don’t quit your day job”. Vill du göra pengar på rollspel, bli en duktig illustratör, eller få till en riktig smash hit utomlands på Kickstarter. Annars tycker jag att du antingen ska följa din egen dröm och skriva det du vill, gör det spel just du saknar och skulle vilja spela. Att skicka in arbetsprover till etablerade förlag är annars en bra idé, eller att börja skriva för speltidningar som till exempel Fenix. Mitt första rollspelsjobb fick jag just genom att skicka in ett äventyr till Chock (här snackar vi alltså Chock från 90-talet) till ett förlag som högg direkt och bokade en enkel biljett för unge herr Johansson till Göteborg. De senaste åren har jag sedan skrivit en stor handfull gratismaterial för många tidningar och webbsajter, vid sidan om min profession som rollspelsförfattare. Men sedan skadar det inte att ha ett ”riktigt” jobb vid sidan om. Jag har turen att få hålla kurser på universitetet i bland annat just speldesign, även om jag mest sitter och programmerar och bygger webb.

 

Faktaruta

Namn: Dan Johansson

Familj: Min dotter Svea som fyller 9 i sommar, min fästmö Sara och hennes två killar Gustav och Nils.

Intressen: Spel (framförallt brädspel, jag äger drygt 540 stycken…), film, böcker, mysiga hemmakvällar, utmattande promenader. Matlagning. Och just nu Palmemordet.

Aktuell med: Den avslutande delen av pentalogin Sylfens Vrede till Eon som förhoppningsvis kommer innan året är slut, och sedan förstås slumptabellerna för monster i Monster i Masona.

Mina förebilder: Inom litteraturen i stort: Torgny Lindgren, Sara Lidman, Per Olov Enquist och alla andra fantastiska berättare från Västerbotten. Breddar man till kultur över huvud taget så är jag svag för nästan allt som David Lynch, Lars von Trier och Pär Mikaelsson åstadkommit. Jocke Lindström på senare tid. I rollspelsväg så tror jag många, inklusive mig, har Erik Granström att tacka för mycket vad gäller just äventyrskampanjer, liksom jag känner stor kärlek och tacksamhet till alla inblandade i kampanjerna ”The Enemy Within” till Warhammer, och ”The Masks of Nyarlathotep” till Call of Cthulhu – ett måste för alla.

Mina fem speltips: Äventyr och Eon är för självklara, så jag kör fem utöver dessa:

5) Between Two Cities. Fantastiskt kul samarbetsspel, som ändå inte är ett samarbetsspel, och där man bygger städer genom att lägga brickor i bästa Carcassonne-stil.

4) Hjältarnas Tid. Den perfekta fortsättningen på Äventyr. Enkla regler och gott om just hjältar och äventyr.

3) BRP. Basic Role-playing. Kanske det bästa rollspelsystemet någonsin, av ingen annan anledning att jag växte upp med det. Klassiker som Drakar och Demoner och Call och Cthulhu är baserat på det.

2) Terraforming Mars. Just nu mitt favoritbrädspel. Spelarna antar roller av mäktiga korporationer som koloniserar planeten Mars. Allt i spelet har en förankring i vetenskap och varenda kort en väl avvägd effekt utifrån vad det avser att representera. Terraforming Mars är för rymdfarandet vad Twilight Struggle (ha ha, nu smög jag in ett tips till) är för efterkrigspolitiken.

1) Chock, alternativt Cthulhu by Gaslight. Oavsett version eller miljöer så är detta fortfarande mitt favoritskräckrollspel. Kanske för att det i vår tappning innehåller stora mått av detektivgåtor, London-dimma och portvin.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.