Förhandstitt på Sagospelet Rymds Kickstarter

Skriv upp dig på vår pre-launchsida och få en uppdatering när Kickstartern drar igång!

https://www.kickstarter.com/projects/sagospeletaventyr/sagospelet-rymd

Ej slutligt omslag! Illustration av Peter Ylikangas. Mock up av Lucas Falk.

Sagospelet Rymd är ett rollspel från sex år och uppåt. Grundboken kan användas till de flesta science fiction-miljöer, men vi kommer att släppa kampanjvärldar för olika typer av spelande. Först ut i och med denna Kickstarter är dels den svenska sf-klassikern Universums öde, dels barnböckerna om Snack Parrow som också får en egen världsbok.

Sagospelet Rymd kan spelas som space opera, eller renodlad sf. Det är regellätt och strömlinjeformat. Precis som sin föregångare Sagospelet Äventyr är systemet baserat på T10:or och svårighetsgrader, men Rymd riktar sig till en lite äldre publik varför systemet som presenteras är något mer avancerat och inbjuder till medberättande från spelarna. Vissa skillnader finns även i mekaniken, för att bättre anpassa systemet till science fiction-miljön, men du som spelat Sagospelet Äventyr tidigare kommer samtidigt att känna igen dig.

Work in progress: Uppslag från regelboken.
Work in progress: Uppslag från regelboken.

Reglerna i spelet är baserade på Sagospelet Äventyr, men är tweakade och skruvade i för att passa settingen och målgruppen. För er som inte spelat Sagospelet Äventyr tidigare, och för er andra som undrar vilka skillnader det är, kommer här en kort genomgång.


Egenskaperna

Det finns fyra egenskaper som ligger till grund för rollpersonen. Dessa är Kunskap, Rörelse, Upptäcka och Vilja.

För att lyckas utföra en handling slår man sedan ett antal T10:or där en svårighetsgrad styr hur många av tärningarna som individuellt ska vara lika med eller lägre än egenskapsvärdet för att man ska lyckas.

I grunden slår alla tre tärningar för sina slag. För att få extra tärningar krävs att man har en färdighet eller specialförmåga för detta.

I spelet är det bara spelarna som slår tärningsslag. Bifigurer slår aldrig. Spelarens tärningskast avgör alltså ensamt hur det går.

Skeppsmekaniker som försöker lappa och laga rollpersonernas rymdskepp efter ett haveri.
Skeppsmekaniker som försöker lappa och laga rollpersonernas rymdskepp efter ett haveri.

Fokus

Fokus i spelet ligger på utforskning. Människan har tagit språnget ut i rymden, där hoppet om att finna ett hem är det som driver mänskligheten. Jorden är nästintill förbrukad. Men rymden är stor och ödslig. Tidsrymderna ofantliga. Människan har inte fått kontakt än. Några märkliga signaler har snappats upp, men inte mer än så. I spelet kan rollpersonerna hitta rester av svunna civilisationer på fjärran planeter, men sannolikt inte aktiva civilisationer. Eller?

”Jorden är den enda plats världen känner till så långt som kan hysa liv. Det finns ingen annanstans, åtminstone inte i den nära framtiden, dit vår art skulle kunna emigrera. Besöka, ja. Bosätta sig, inte än. Vare sig vi gillar det eller ej, Jorden är den plats där vi för tillfället håller stånd.”

– Carl Sagan, Pale Blue Dot

Regelboken innehåller allt man behöver för att börja spela – förutom tiosidiga tärningar, papper och penna. Och, förstås, några vänner.

Spelet lämpar sig från sex år och upp till vuxen ålder. Precis som Daniel Lehtos andra rollspel är det också anpassat för nybörjare, men fungerar lika bra med mer erfarna spelare.

Sagospelet Rymd skrivs av Alexander Fahlander (Trolldom i Masona, Komino) och Daniel Lehto. För illustrationerna står Peter Y.V. Ylikangas som står bakom böckernas omslagsillustrationer och Richard Svensson (Sagospelet Äventyr, Chock: Åter från graven).

För de något yngre spelarna, har vi Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå. Det är en spännande och fartfylld science fiction-serie för åldrarna 6-9.

Om spelet

I Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå ligger fokus på fantasifullt berättande och att utforska det fiktiva Polsystemet från böckerna. Här kan spelarna ta sig an olika uppdrag, möta underliga varelser som humfurkar och ankpirater och utforska de olika planeterna. Kanske de till och med stöter på några robotkaniner?

I det medföljande äventyret hittar spelarna en karta över Den stora jättepotatisen. En mytomspunnen asteroid som svävar runt i Polsystemet. Det sägs att det finns en skatt i asteroidens inre. Men också att vägen dit kantas av hemska fällor.

Det är ett äventyr som tål att spelas flera gånger, då spelarnas val kommer göra att deras vägar till asteroiden ser väldigt olika ut. Spelarna kommer även att ställas inför flera moraliska dilemman och skräckinjagande fällor.

De som läst böckerna kommer att känna igen sig i miljöerna, men det är inget krav för att spela. Det går att spela karaktärer från böckerna, eller att skapa helt egna.

Snack Parrows åtföljs av en lärarhandledning för dig som vill använda dig av spelet i ditt yrke. Precis som Sagospelet Äventyr lämpar det sig särskilt bra för spel på fritidsgårdar och i skolor.


Snack Parrows intergalaktiska detektivbyrå skrivs av Camilla Linde (författare till Snack) och Daniel Lehto. För illustrationerna står David Téczely, vars bilder sätter en perfekt ton på spelets atmosfär.

Om böckerna

Snack Parrows intergalaktiska rymdbyrå är en spännande och fartfylld science fiction-serie för barn i åldern 6-9 (även om det finns äldre som också uppskattar den).

I serien följer vi rymdpiraten Snack Parrow och hans vän Flax, som bestämt sig för att sluta med piratandet och istället öppnar en rymdbyrå för underliga mysterier. Med sig har de även skeppsspöket kapten Hammock och robotkaninen Hoppa. Tillsammans ger de sig ut i Polsystemet på jakt efter spännande uppdrag.

Snack har en förmåga att hamna i trubbel, även om han försöker hålla sig på rätt sida av lagen. Det är inte alltid så lätt att sluta vara en pirat! Under sina äventyr får vännerna möta allt från rymdskeppsätande planeter till giriga guldvättar och spökskepp. Dessutom dyker Snacks ärkefiende upp när de minst anar det …

Böckerna är rika på fantasi, påhittade ord och spännande handling. Där finns drag som berör utanförskap, att hitta sin gemenskap och att inte döma någon på förhand.


Recensioner av böckerna:

”…som om Tintin blivit återfödd av Douglas Adams”

– Bokhuset

”Det jag gillar är att Camilla Linde har ett trevligt sätt att skriva som gör att det dels funkar för barnen, men utan att för den delen tråka ut de vuxna som antagligen får läsa den här om och om igen – ni vet, lite som de bästa Pixar-filmerna.”

– Oarya.se

”Böckerna om Snack Parrow med vänner är fulla av humor, fantasiord och spänning som skapar läslust hos barnen. Samtidigt som de också alltid har en djupare innebörd som väcker funderingar och skapar insikter hos oss läsare.”

– Barnboksfamiljen

Författaren George Johansson började publicera böckerna om Universums öde 1979. Olyckligtvis är deras tema fortfarande aktuellt. Bokserien och spelet är ett sätt att ta fasta på de klimatproblem samhället står inför, men sedda med ett åttiotalsperspektiv. Vi har varit trogna förlagan och inte ändrat något, men lagt till där det behövs för att bygga på kampanjvärlden.

Universums öde är dystopisk science fiction, där klimatkatastrofer, ett tredje världskrig och besinningslös rovdrift av planeten och solsystemet håller på att utplåna människan från Universums öde. Det finns de som kämpar emot, men de är få och hoppet nästan ute.

Rymden är stor och ödslig. Bild av David Jansén.
Rymden är stor och ödslig. Bild av David Jansén.

Den första kampanjboken baserad på bokserien baseras på del ett (Uppbrott från Jorden) och del tre (Datorernas död) i bokserien, där handlingen kretsar kring Jorden och solsystemet. I kommande kampanjmaterial kommer miljöerna från bok två och fyra att behandlas. George Johanssons böcker innehåller många tankegångar som är högst aktuella inom dagens sf – den vi ser på tv och läser i böcker. Datorernas död, Sveriges första cyberpunkroman, har t ex flera trådar som går igen i modern science fiction som Westworld och The Expanse för att nämna två exempel.

Universums öde skrivs av Mikael Bergström (Kutulu, Rotsystem) och Daniel Lehto. För illustrationerna står David Jansén, vars bilder sätter en perfekt ton på spelets atmosfär, Peter Y.V. Ylikangas som står bakom böckernas omslagsillustrationer och Richard Svensson (Sagospelet Äventyr, Chock: Åter från graven).

Rymdskeppsmekaniker, en av många sysslor du kan välja till din karaktär i spelet. Bild av David Jansén.
Rymdskeppsmekaniker, en av många sysslor du kan välja till din karaktär i spelet. Bild av David Jansén.

Rollpersonerna är på något sätt avvikande. De värjer sig mot konsumtionslagarna och samhällets diktatur. Men de har inte tagit steget fullt ut än. Kanske drömmer de om annat, men de som avviker plockas snart upp av STIGMA eller andra vaktbolag, för omskolning. Tillsammans finner de dock kanske modet att ta steget vidare?

Äventyren i Universums öde har sällan färdiga slut. Där finns förutsättningar, personer och händelser, men inget är hugget i sten och spelarna har mycket stor valfrihet i hur de vill agera. 

Recensioner av bokserien:

”Snabbläst och med handling som fortfarande känns aktuell. Nu väntar jag med spänning på fortsättningen.”

Mikael, Good Reads

”Trots att den utkom 1979 så känns den väldigt aktuell även i dag. På grund av miljöförstöring och krig så är jorden inte längre beboelig och människan får blicka ut i rymden för att finna nya platser att bo på.”

– Biblioteksbubbel

Yarden i rymden.

– Läs hårt!

”Jag måste medge att jag verkligen jagade sidorna i en stegrad spänning och med förtjusning över att berättelsen hela tiden tog nya överraskande vändningar.”

– Jean Bolinder, DAST

”Fast serien är skriven i slutet av 70-talet början av 80-talet är den väldigt ”modern” med stark känsla av de klassiska ”moderna” cyberpunk-sakerna/värdsbilden.”

”Tycker Uppbrott från jorden(s) miljöbeskrivning är väl så mycket cyberpunk det kan bli, de har cyberteknik i form av talspeedare, dock ingen grotesk cyberteknik som stålklor osv. Reklamen, storföretagen, den lilla människans ringa värde, ”konsumtion och tystnad” miljöförstöringen vad är det som saknas som ”riktiga” cyberpunk böcker har?”

– forumanvändare på Skalman.nu

Pengarna vi får in på projektet kommer att användas till att betala illustratörer och skribenter, tryck och produktion.

MikaelBergström är en flitig rollspelskapare med både egna spel som Rotsystem och Kutulu, men han har även skrivit för andra som t ex Ur Varselklotet. Mikael är en mycket duktig skribent och står för världsbeskrivningarna för Universums öde.

Alexander Fahlander samskriver regelboken för Sagospelet Rymd tillsammans med Daniel. Alexander har tidigare skrivit för Sagospelet Äventyr, Sagospelet Skräck och Call of Cthulhu Sverige. Han är även en flitig pjäsförfattare.

Daniel Lehto har tidigare skapat bland annat Sagospelet Äventyr och Handbok för Superhjältar – rollspelet. Han har framgångsrikt varit med och drivit ett flertal lyckade Kickstarters hosEloso Förlag. Daniel leder projektet och samskriver regelboken tillsammans med Alexander, och Universums öde tillsammans med Mikael.

Camilla Linde är författare till böckerna om Snack Parrows. Hon ansvarar för världsboken om Snack Parrows.

Richard Svensson är en välrenommerad illustratör som under hela Sagospelet Äventyrs historia illustrerat för spelet. Han har även illustrerat för Chock: Åter från graven.

David Téczely är illustratör för Snack Parrows och står för de inspirerande illustrationerna.

Som alltid finns det risker med projekt. Vi har dock lärt oss av gamla misstag och insett att olyckor händer och armar bryts, men vi har verkligen lagt manken till för att minimera risken för förseningar. Det innebär att texterna är i stort sett klara, de flesta  illustrationerna likaså och det som återstår att göra är finputsning, redigering, korr och layout. Vi bedömer att risken för förseningar därmed är låg. Vi har t ex arbetat upp en större organisation än tidigare för att minimera risken att bli stillastående på grund av oförutsedda händelser som drabbar den enskilde. I princip ska det bara vara att lägga till eventuella upplåsta stretchgoals, och sedan trycka på knappen för tryckeriet när kampanjen är över!


English summary

Storytale Space is a roleplaying game from ages six and up. The Core book can be used for most science fiction stories, but we will release different campaign books for different types of worlds and gaming.The first two campaign books, included in this Kickstarter, are

Fate of the Universe, based on a classic series of Swedish sci fi novels for young adults, and the second is based on children’s story books about the former space pirate Snack Parrow.

Storytale Space may be played as space opera, or hard science fiction. The rules are fast learned and light. As its predecessor Storytale Adventures, the system is based on D10:s as well as Difficulty Levels. Some differences are to be noted by those who have played Storytale Adventures. For starters, you are rolling more dice in the Space-version (up to seven dice compared to tops three in Storytale Adventures), and the system invites the players to participate in telling the story together.

In the rule book, there is also included a campaign world, where humankind´s strive for the stars never faded away after the Eagle landed on the Moon. As times are filled with despair back on Earth, humankind has invented the FTL-engine and has started to take steps beyond the Solar System.

Fate of the Universe, a series of books written by Swedish author George Johansson, are set in a not too distant future where humankind has left Earth burned out and almost unable to support life. Humankind has also started to colonise the solar system, but wherever we go, we take our problems with us. Are the human race able to survive and be something better? Or are we likely to erase ourselves from the fate of the universe? This campaign book is suited for players of age 10 and up.

Snack Parrows, a series of books by Camilla Linde, are set in the fictitious solar system Polar System. The books are full of warmth and comedy, and are about finding your place in the world. The books have been compared to the Hitchhiker’s Guide to the Galaxy as well as Tintin. Snack Parrows are suited for kids from the age of six years and up.

2 thoughts on “Förhandstitt på Sagospelet Rymds Kickstarter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.