Förhandstitt på den tredje utgåvan!

Förhandstitt

I studion lyser flitens lampa! Midnattsoljan brinner och hård deadline närmar sig. Det är dags för en förhandstitt på delar av regelboken. Vi har verkligen kämpat för att få den nya regelboken att bli så bra som möjligt. För både er nytillkomna och ni som följt oss ett tag, kan vi konstatera att spelet är mer nybörjarvänligt än någonsin, med ett mycket tydligt spelexempel som tar dig rätt in i reglerna och hur man gör bedömningar och avvägningar som Sagoberättare.

Boken är pedagogiskt upplagd, och för att ta till dig själva reglerna behöver du inte läsa väldigt många sidor i boken innan du är redo att köra igång. Det medföljer en introduktionssaga som ni kan spela: Paradox resa, vilken berättar om det levande fartyget Paradox och Alea Masonas världsberömde magiker och världsomseglare Allena Barah av Ingenting. Dessutom får du en mängd sagoförslag, både kopplade till sysselsättningar och arter. Både bland sysselsättningarna och arterna har det tillkommit en del nyheter. På bilderna nedan kan du se några av dem: hamnskiftare, kentaur och sagoskald. Från och med denna tredje utgåva av regelboken presenteras varje art på en helsida, vi har omarbetat en del men inte mer än att gamla spelare kommer att känna igen sig. Kapitlet om specialförmågor är helt omarbetat, vi har lagt in frivilliga regler för mer avancerad strid och färdigheter. Tanken är att Sagospelet Äventyr ska kunna följa med dig på din resa genom barndomen mot vuxen ålder. Det är ett spel för barn, unga och hela familjen.

Spellek

Något annat vi lagt stor vikt vid är att föreslå olika sätt att lekspela med de yngre barnen, hur man tar med sig sagan från spelet till andra aktiviteter som bakning och lekar.

Alltsammans är knutet till Sagospelet Äventyrs spännande sagovärld Masona, som vi skrivit om en del i speltidningen Fenix och på vår hemsida tidigare. I Masona är sagan stark, och vi presenterar en av dess spännande platser direkt i regelboken: Alea Masona, den rika och välmående knutpunkten för handel i Övärlden.

Har du inte stiftat bekantskap med Sagospelet Äventyr är det ett bra tillfälle att göra det nu. Och du, du har väl inte missat att vi finns på Kickstarter?

Bland de nya arterna märks hamnskiftare och kentaur.
Sysselsättnigarna har fått sig en grundlig genomgång. Sagoberättare är en av de nya sysslor vi presenterar.
Reglerna är fortfarande lika enkla som i tidigare versioner. Vi har faktiskt förenklat en del också: stridssystemet är enklare och innebär inte lika mycket tärningsrullande. Om du vill kan du dessutom välja de mer avancerade stridsreglerna.
Kapitlet om utrustning är har fått sig en välförtjänt ansiktslyftning.

 

4 thoughts on “Förhandstitt på den tredje utgåvan!

  1. Hej,

    Jag ser med spänning fram emot det färdiga resultatet! (Jag har en 10-åring hemma som tycker att det där med rollspel verkar spännande, och Äventyr verkar som ett bra sätt för oss att prova på.)

    Nu vill inte jag vara den som är den, men… flera av de bilder ni lagt upp för förhandstitt innehåller stavfel. Jag hoppas att korrekturläsning står på er att-göra-lista.

    1. Hej,

      texterna på förhandstittarna var mycket riktigt inte färdiga. Vi har anlitat en professionell firma som skött korrekturläsningen, utöver några eldsjälar som fått läsa texterna först. Vi hoppas att vi därmed har fått bort felstavningar och andra fel.

      /Daniel

    1. Vi är medvetna om att ”raser” är ett mer vedertaget begrepp inom svensk fantasy och i rollspelsvärlden. När vi skapade Sagospelet Äventyr beslöt jag mig dock för att kalla det för ”arter” istället, då det inte i egentlig mening är raser det handlar om, utan skilda om skilda arter. Vi vet att många fler har haft invändningar mot det, och hade vi skapat spelet idag skulle vi nog ha kallat det ”Folkslag” istället, man begreppet art är så inarbetat i Sagospelet Äventyr att det känns sent att byta. /Daniel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *